вторник, 3 януари 2017 г.

Югоизточна Азия V част - Остров Апо, Филипини

Апо е малък вулканичен остров, намиращ се в близост до Думагете.  В най-дългата си част, островчето е само 3 километра, а в най-високата си точка е 120 метра. Въпреки малките си размери, островът е популярна дайвинг дестинация. Това, което привлича гмуркачи и шнорхелисти е разнообразния подводен свят (регистрирани са около 650 вида риби и 400 вида корали) и не на последно място, възможността за среща с големи морски костенурки. На малкото островче има възможност да се отседне, като изборът е между цели 3 места за настаняване. Това, което би стреснало повечето хора е, че на острова има електричество само  3,5 часа на ден – някъде между 18.00 и 21.30 часа 😊.

Един от начините за достигане до острова е да хванете автобус или джипни от автогарата на Думагете с направление Bayawan (автобусите са на всеки 30 минути) и да помолите шофьора да ви остави на Malatapay (това разстояние се взима за около 30-45 минути, а цената на билета е 50 PHP). От там се придвижвате до пристанището, което се намира на около 500 метра.  След това трябва да наемете лодка, която да ви откара до Апо. Може да избирате между два вида лодки, от които да наемете – по-малка, която побира 4 пътника – цената ѝ за отиване и връщане е 2000 PHP (около 75 лева) и по-голяма, побираща 8 пътника и на цена от 3000 PHP (около 112 лева). Дори да сте по-малко хора е препоръчително да се вземе по-голяма лодка от гледна точка на сигурността. Освен това, е добре да имате някаква непромокаема торба, в която да сложите техниката си, а и изобщо вещите си, защото е напълно възможно в края на пътуването да сте целите вир-вода. При стъпването на острова е необходимо да заплатите 100 PHP (3.80 лева), което представлява такса за околната среда. Друго, което трябва да знаете е, че не е разрешено лодките да пътуват след 16.00 часа, отново поради съображения за сигурност, т.е. така трябва да сте си организирали нещата, че най-късно в 16.00 часа да сте напуснали Апо или.. просто да пренощувате там 😉.
С оглед на това, че разполагахме само с ден, преценихме, че ще ни е по-лесно да се присъединим към някоя фирма, организираща гмуркания. Избрахме това да бъде Harolds Dive Center. Цената на тура с тях е 1000 PHP (38 лева), като освен транспорта, в цената е включен обяд (сандвичи), неограничена консумация на плодове и  напитки на борда – вода, кафе, чай.  Ако се намирате на близкия остров Сикихор (Siquijor), също е възможно да стигнете до Апо с фирма, която организира гмуркания.
Уговорката беше, да сме пред центъра  в 08.00 часа, спряхме един трисайкъл в близост  до автогарата, за да ни откара до там. Питахме информативно колко ще ни излезе до Harolds Dive Center, шофьорът ни изгледа изпитателно и сочейки ни един по един, каза съвсем сериозно „ Ten – ten!“ На което ние едва се сдържахме да не избухнем в смях, особено сещайки се, че предишния ден за доста по-кратко разстояние ни бяха взели 50 PHP. Още повече, че нямахме никакво намерение да се пазарим, защото бързахме и най-вероятно щяхме да се съгласим и на 100 PHP. В уречения час бяхме там, дадоха ни да си изберем шнорхел, плавници и спасителни жилетки по мярка, натовариха ни в една камионетка и поехме към мястото, където ни чакаше лодката.

Лодката беше доста голяма и комфортна, както вече казах, имахме и осигурени напитки.

След недълго пътуване, пристигнахме във водите на остров Апо.

Част от групата бяха дошли за гмуркане, а друга част като нас – за шнорхелинг. Отново бяхме единствените европейци.

Като цяло съм доволна от това как протече деня. Единствено не ми хареса това, че не стъпихме изобщо на острова, понеже съм любител на плажовете и ми липсваше това, че не мога да се излегна на пясъка. Иначе, спирахме на 3 различни места около острова за гмуркане и шнорхелинг...,

...като местата бяха подбрани да са удобни за гмуркачите т.е. в по-дълбоки води.

Аз като човек не можещ добре да плува, естествено изобщо не се разделих със спасителната жилетка, като това, че не можеш да се гмурнеш, малко или много, ограничава нещата, които могат да се видят от морската флора и фауна. Освен това, по едно време се появи някакво вълнение, докато бях във водата, чак ми стана лошо и едвам се добрах обратно до лодката. Помислих си „Край, провали ми се остатъка от деня!“, но за щастие след като хапнах обяда, ми отмина и продължих да се наслаждавам на екскурзията.

За сметка на това,  бях много щастлива, че все пак успях да видя морска костенурка и даже известно време си плувахме с нея 😉!