Според последни проучвания, болшинството от пътниците не са наясно с правата си и с това как точно трябва да се постъпи, когато изпаднат в неприятни ситуации от сорта на отменен или закъснял полет, загубен багаж и т.н. Поради тази причина, Европейският съюз провежда кампания в страните членки, като нейната цел е да информира пътниците какви са основните им права по време на пътуване с различните видове транспорт в рамките на съюза.
И наистина, доста неприятно ще е за всеки един от нас, тръгнал на дългоочакваната ваканция, да се окаже на летището с анулиран полет и да не знае как да постъпи. На никого не го пожелавам, най-малко на себе си, но за съжаление понякога не можем да контролираме обстоятелствата и не е зле човек да бъде информиран какво може да направи за себе си в подобен случай.
Прозрачност на цената
Нека започнем от закупуването на самолетния билет. Когато купуваме самолетен билет в рамките на ЕС, крайната цена, която ще платим, трябва да бъде посочена ясно и да бъде с включени данъци, такси и всякакви допълнителни тарифи, които биха били приложими към момента на закупуване на билета. Също така, трябва поотделно да са изписани стойността на билета, данъците, летищните такси, както и всякакви други допълнителни такси и тарифи. Незадължителните допълнения към цената, трябва ясно да бъдат посочени по недвусмислен начин, още в началото на резервацията, за да не се обърка потребителят, че е задължен да направи тази покупка и ако я избере, това да стане единствено по негово желание, а не заради неволна грешка или незнание. Например: когато купуваме билет от сайта на някои нискотарифни компании, постоянно биваме подканвани да закупуваме допълнителни услуги от сорта на "допълнително място за краката", "приорити бординг", "застраховки" и т.н., трябва да сме наясно, че всички тези услуги не са задължителни и спокойно можем да отбележим "Не, благодаря!"
Отказан достъп на борда
Понякога се случва авиокомпаниите да продадат повече места, отколкото имат налични в определен полет. В тези случаи, авиокомпаниите са задължени първо да потърсят лица, които биха искали да се откажат от резервацията, като в замяна им предложат определени обезщетения, както и да предложат на желаещите избор дали да им бъде възстановена цената на билета или да ползват алтернативен маршрут.
Стойността на обезщетението, на което имаме право е между 125 и 600 евро, в зависимост от разстоянието и закъснението на полета преди промяната на маршрута. Ако е необходимо, освен обезщетението, авиокомпанията е задължена да осигури храна, достъп до телефон, нощувка и трансфер от летището до мястото за настаняване.
Анулиран полет
В случай на анулиран полет имаме право на същото обезщетение, което се предлага при отказан достъп на борда. Изключение са случаите, когато сме били информирани най-малко 14 дни преди полета или ако променените часове са близки до първоначалните, както и ако авиокомпанията докаже, че отмяната на полета се дължи на извънредни обстоятелства.
Освен това, авиопревозвачът трябва да предложи избор между:
- възстановяване стойността на билета в срок от 7 дни
- нов маршрут до крайната дестинация при сходни условия
- при необходимост - грижи - достъп до телефон, храна, напитки, настаняване и транспорт до мястото за настаняване.
Голямо закъснение
Имаме право на грижи от авиокомпанията (храна, напитки, телефонно обаждане, настаняване и транспорт до мястото за настаняване), ако полетът ни закъснее:
- два или повече часа (за полети до 1500 километра)
- три или повече часа за по-дълги полети в рамките на ЕС или за други полети между 1500 и 3500 километра
- четири или повече часа за полети над 3500 километра извън ЕС.
Ако закъснението е повече от пет часа, може да решим да не продължим пътуването си. В такъв случай, имаме право да ни бъде възстановена стойността на билета, а също така и на обратен полет до мястото от където е започнало нашето пътуване.
Ако полетът има закъснение от три или повече часа, имаме право на същото обезщетение, което ни се полага в случаите, когато полетът е отменен, освен, ако авиокомпанията не докаже, че закъснението се дължи на извънредни, независещи от нея обстоятелства. Също така авиопревозвачите могат да бъдат подведени под отговорност за вреди, настъпили вследствие на закъсненията.
Изгубен багаж
Ако багажът ни бъде изгубен, повреден или забавен, може да имаме право на обезщетение до 1220 евро. За повреден багаж, трябва да се подаде жалба до авиопревозвача в срок от седем дни от получаването на багажа, за забавено получаване на багаж, този срок е 21 дни.
Информация относно авиокомпанията
Трябва да сме информирани предварително коя авиокомпания е оператор на нашия полет. Има списък на авиокомпании, на които е забранено да оперират в рамките на Европейския съюз, поради установени нарушения на правилата за безопасност.
Туристически пакети
Ако почивката ни е организирана от туристическа агенция, същата е задължена да ни предостави точна и пълна информация за резервираните пакетни почивки. Агенцията е задължена да спазва договорените условия и да защити пътниците в случай на несъстоятелност
Хора с увреждания и хора с ограничена подвижност
Съгласно законодателството на ЕС, хората с увреждания и/или намалена
подвижност са защитени от дискриминация при извършване на резервация и
качване на борда на самолет. Те също имат право да получават помощ на
летищата (при заминаване, при пристигане и при транзитно преминаване) и
на борда на самолетите.Добре е да уведомим предварително, ако имаме специални нужди, за да се улесни предоставянето на помощ от страна на авиокомпанията.
*****
Ако смятаме, че правата ни са нарушени, съгласно законодателството за правата на пътниците, първо трябва да се обърнем към авиокомпанията, изпълняваща полета ни. Ако става въпрос за лица с намалена подвижност, следва да се обърнем към съответното летище. Ако отговорът им не ни удовлетворява, можем да подадем жалба в един от националните органи, отговарящи за прилагането (НООП). Ако проблемът ни е свързан с изгубен или повреден багаж, следва да се обърнем към Европейския потребителски център в съответната страна. Можем да се обърнем и към националните организации на потребителите . Жалбите се подават в страната, където е възникнал инцидентът!
*****
Естествено, цялата тази информация е трудно да се наизусти, затова вече има безплатно мобилно приложение за незабавна проверка на място за правата на пътника! Приложението е достъпно на четири популярни мобилни платформи: iPhone и
iPad на Apple, Google Android, RIM Blackberry и Microsoft Windows Phone
7. Може да изтеглите приложението, според вида на вашето устройство от тук
Няма коментари:
Публикуване на коментар